Ellen van Toor

Ga hier naar haar schilderijen en etsen

‘Zeespiegel’ (Persbericht voor solotentoonstelling 2014)

Het begon met een zinken teiltje, met op de bodem een spiegel, waarop een oud bootje werd bevestigd. Naar aanleiding van dit merkwaardige object, begon de associatiemotor van de bekende Nederlandse kunstenares Ellen van Toor goed te draaien. Het heeft geleid tot haar nieuwste serie werken, bestaande uit schilderijen, collages en assemblages. Soms zijn deze letterlijk voorzien van een spiegel, welke afbeeldingen van de geheimen van de zee herbergt. We zien bootjes, vissen en dobbers, weergegeven in de unieke vormentaal van Van Toor.

Ellen van Toor, Smalle zeespiegel, gemengde techniek op doek op paneel, 150 x 60 cm, nr. 9954

Soms bestaat het beeld uit meerdere lagen, wanneer een beeld onder water wordt gecombineerd met een beeld op het water. Soms zien we een denkbeeldige dwarsdoorsnede van al wat zich kan voordoen in de wonderbaarlijke onderwaterspiegel van de kunstenares. Het absurde, de humor en het gebruik maken van gevonden voorwerpen, dat is wat het werk van de kunstenares verbindt aan de dadaïsten en surrealisten van weleer. Ze gebruikt bijvoorbeeld geroest materiaal, wat ze nota bene zelf opvist met een magneet uit haventjes en kanalen. Wie haar werk kent, weet dat dit helemaal niet zo vreemd is en dat eigenlijk alles door haar kan worden verwerkt in de oppervlaktestructuren van haar schilderijen, etsen en collages. Ze verwerkt stukjes behang, piepkleine vogelveertjes, muziekpapier, stofjes, kantjes, puntenslijpsel en gedroogde bloemetjes. Met de ingeblazen liefdevolle adem van de kunstenares vindt dit materiaal in combinatie met meer gebruikelijke teken- en schildersmaterialen een volkomen vanzelfsprekend nieuw bestaan.

Levenslange vriendschap met de zee

Voor Ellen van Toor is de zee als een vriendschap. Soms is deze dichtbij, soms ver weg, maar de zee is er altijd. Het grootste deel van haar jeugd woonde ze aan de Maasboulevard te Vlaardingen, op zes hoog met een geweldig uitzicht op de Nieuwe Waterweg. Er passeerden onderzeeboten, vliegdekschepen, booreilanden en passagiersschepen in alle soorten en maten. Dat heeft een onuitwisbare indruk op haar gemaakt en is een blijvende inspiratiebron gebleken, die nu zijn vorm vindt in de serie Zeespiegels.

In 2011, 2012 en 2013 werkte de kunstenares voor korte periodes in een kunstenaarsatelier in India, waar zij kennismaakte met het uitzonderlijke patchwork van de bruidsjurken uit Rajasthan. Deze Indiase provincie is fameus om zijn Chothan textiel, welke wordt gekenmerkt door zijn prachtige kleurstoffen, ingenieuze blokprints en stofstempels. Het is bovendien buitengewoon fascinerend vanwege het met metaaldraad opgewerkte borduurwerk. Het zal niet verbazen dat de indrukken, die zij in India opdeed zijn mee verwerkt in haar nieuwste werk.

Sander Kletter – kunsthistoricus / galeriehouder, oktober 2014



Kunst van Ellen van Toor bij Galerie Beeldkracht:


Prijs kunstwerk opvragen



Meer over de kunstenares

Ellen Van Toor (2958) studeerde in 1981 cum laude af aan de Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten te Den Haag, leeft van haar werk en heeft een imposante lijst van exposities bij galeries en op kunstbeurzen in binnen- en buitenland op haar naam staan. Ze weet al van kindsbeen af een eigen wereld te creëren met kleine restjes papier, veertjes en stofjes. Haar moeder had er een la vol van. Gemengde techniek, combinaties van haar eigen etsen, collage en schilderkunst is nog steeds haar favoriete techniek. De kunstenares is buitengewoon veelzijdig, ze maakt ook sieraden.

Vis & Vogel

Thematisch gaat haar werk onder meer over vrijheid en beperking. Dat lijkt oppervlakkig gezien in tegenspraak met elkaar, maar dat is het toch niet. Het één heeft immers geen bestaansrecht zonder het ander. Haar symbolen voor deze twee uitersten zijn de vis en de vogel, die haar poëtische werk in naïef aandoende stijl, bevolken. De vis en de vogel verkennen elkaars elementen, overschrijden elkaars grenzen, al dan niet met succes. Haar werk maakt vaak blij, ontroert en confronteert soms. “Die vis komt altijd terug door mijn sterrenbeeld. Die vogel is de vis die kan vliegen, die de beperkingen van de zwaartekracht kan ontstijgen. De vrijheid van het los gaan door het leven. Ik ben beide. De vis zwemt door de dagelijkse dingen, maar met de vleugels van het scheppen kom ik in die andere, nog vrijere wereld.”

Het dier als inspiratiebron

Galerie Beeldkracht heeft meer kunstenaars in haar collectie die dieren als inspiratiebron hebben. U vindt deze in het overzicht van dieren in de beeldende kunst. De galerie exposeert de etsen, collages en schilderijen in gemengde techniek van Van Toor permanent in de eigen galerie, en ze is tevens één van de vaste kunstenaars, van wie kunstwerken kunnen worden geleend bij de kunstuitleen. Haar werkt wordt gekenmerkt door een groot gevoel voor humor en een onnavolgbare associatieve fantasie. Maar in de collectie van de galerie is dat niet zo vreemd, Galerie Beeldkracht presenteert wel meer kunst met een vleugje humor. Bekijk bijvoorbeeld het glaswerk van Glasstudio Borowski, de beelden van Sjaak Smetsers, schilderijen van Adri Dijkhorst en Sjer Jacobs.

Galerie Beeldkracht heeft met Ellen van Toor door de jaren heen verschillende projecten ondernomen, zoals een presentatie op de Holland Art Fair en op de Invitation to Art Fair. In 2008 exposeerde de galerie het werk van Ellen van Toor samen met dat van haar zus Ina van Toor, die olieverfschilderijen van stillevens maakt. Hoewel de zussen toen al lang werkzaam waren als beeldend kunstenaar en zeker niet onbekend zijn bij het kunstminnend publiek, hadden de paden van de twee zussen elkaar toch pas zelden gekruist. Omdat Galerie Beeldkracht met beiden samenwerkt, kwam het tot een unieke en memorabele expositie, onder de titel ‘Zussenzo’.

Terug naar boven