Adri Dijkhorst

Adri Dijkhorst Biografie

Ga hier naar zijn schilderijen

Adri Dijkhorst (Bunnik, 1955) heeft gedurende zijn succesvolle carrière met zijn werk al velen blij gemaakt. Dat doet hij voor de een doordat hij zo goed de schoonheid van het ons omringende landschap weet te treffen en voor een ander door op onnavolgbare wijze de pracht van bloemen te etaleren. Voor weer anderen raakt hij een gevoelige snaar met zijn eigenzinnige soms hilarische dierschilderijen, die onvermoede betekenissen blijken te bezitten. De kunstenaar laat in het ene schilderij flamboyante en buitenissige vogelsoorten figureren met een schitterend verendek en scherpe vervaarlijke klauwen, in andere schilderijen voert hij kleine zangvogeltjes, goedmoedige koeien, kwetsbare herten, markante koraalduivels en sierlijke zeepaardjes ten tonele…

Adri Dijkhorst, De toren van pimpel, olieverf op linnen, 75 x 100 cm [GS015013]

Potlood en kladblok

Het zaadje voor zijn kunstenaarschap werd zonder twijfel gelegd in zijn jeugd. Hij groeide op in een gezin, dat werd geplaagd door armoede en een daaruit voortkomend ruimtegebrek. Het gezin Dijkhorst woonde met zijn vijven op een veel te kleine bovenwoning. Het betekende onder meer dat de jonge Adri tot zijn vijftiende genoegen moest nemen met een slaapplaats op de overloop van het trapportaal. Het dreef de jongen voor alles naar buiten, waardoor uiteindelijk zijn levenslange liefde voor de natuur en het landschap is ontstaan.
Hoogtepunten in zijn jeugd waren de momenten dat hij zijn oma bezocht. Zij woonde idyllisch aan een trekgat, een waterpartij die ontstaat door het steken van turf. Daar raakte de jonge Adri pas echt betoverd door de natuur. Hij ontdekte er de vrijheid van het varen op het water, werd in beslag genomen door zwemmende zwanen, duikende futen, ruziënde waterkippen, bloeiende witte waterlelies en de bladeren van de gele plomp. Hij bestudeerde er veldbloemen, volgde er vogels en libellen en was in de ban van de vele prachtige vlinders die hij zag dansen in de lucht. Het leerde hem dat ook als je niks hebt, er toch heel veel te genieten en te beleven valt, mits je naar buiten de natuur ingaat. Het bijzondere daarvan was ook nog eens dat het helemaal niets kost…

Lees verder over de kunstenaar in de zeer uitgebreide biografie Adri Dijkhorst. Een integere Nederlandse kunstenaar van betekenis, geschreven door Sander Kletter, kunsthistoricus / galeriehouder, juli 2021.

Carrière in vogelvlucht

Tijdens zijn academietijd aan de Academie voor Beeldende Kunsten Utrecht (1979-1984), tegenwoordig Hogeschool voor de Kunst Utrecht, bekwaamt Adri Dijkhorst zich onder meer in het maken van diepdrukken, zinketsen en kopergravures. Na zijn opleiding aan de kunstacademie gaat hij zich echter vooral toeleggen op het schilderen van landschappen in olieverf. Hij maakt ze direct naar de waarneming. Krachtig, trefzeker en snel leert hij zichzelf op die wijze schilderen in de frisse buitenlucht van het landschap. Vanuit zijn roeibootje, tijdens elk seizoen, bij weer en wind, staand in de polder of langs de oever van een rivier heeft hij zo geleerd met brede duidelijk zichtbare penseelstreken de zichtbare wereld herkenbaar weer te geven. Verbeelding van de sfeer van het landschap en het seizoen was in deze beginperiode het meest essentieel voor hem. Het duurt even voordat zijn talent door het professionele kunstenveld wordt opgemerkt. In 1987 en 1988 duikt zijn naam voor het eerst op. Hij is dan deelnemer aan een rondreizende groepstentoonstelling door Duitsland van ruim 50 jonge grafici, en  is net als de andere exposanten genomineerd voor de Druckgrafik Kunstpreis van de Landesbank Stuttgart, een tweejaarlijkse groots opgezette kunstprijsvraag. Het is een vroege vorm van erkenning voor zijn kwaliteiten, want aan de voorselectie van zijn jaar deden maar liefst 615 kunstenaars uit 16 Europese landen mee.

Adri Dijkhorst, Zelfportret, 2005, olieverf op paneel, 50 x 40 cm

In de jaren negentig van de vorige eeuw begint Dijkhorst te exposeren en breekt hij langzaam maar zeker door. Zijn eerste expositie heeft hij in 1991 bij de Historische Kring Nieuwegein/Museum Warsenhoeck, er volgen eenmalige exposities bij galeries, een kunsthandel en een cultureel culturele centrum. Hij exposeert in die beginperiode in 1994, vanwege zijn connectie met Peter Bol, onder meer bij de gerenommeerde Kunsthandel Mark Peet Visser in Heusden. In 1999 is zijn grafiek opnieuw in Duitsland te zien bij Galerie & Rahmen in München (1999). In 1992 verwerft hij een werkbeurs van Stichting tot behoud van de Ierse Venen, dat tot doel heeft aandacht te vragen voor de snel verdwijnende veengebieden in Ierland. De landschappen die hij in dat kader in Ierland heeft geschilderd exposeert hij datzelfde jaar bij Galerie De KunstSalon in Utrecht, een galerie waar hij vervolgens ruim vijfentwintig jaar mee verbonden zal blijven. Gedurende het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw verstevigt de kunstenaar  zijn positie in de kunstwereld met nog twee vaste galeries, Galerie Yvonne Hallema in Borne (van 2002 tot 2009) en Galerie Beeldkracht in Scheemda (van 2003 tot heden). De laatste wordt vanaf dat moment een permanente thuishaven voor de promotie van Dijkhorst en zijn werk. Zijn bekendheid neemt gestaag toe. De kunstenaar kan op dat moment overigens al gemakkelijk van de verkoop van zijn werk rondkomen. Het succes neemt crescendo toe. Een toenemend aantal werken van de kunstenaar wordt vanaf dat moment opgenomen in collecties van uiteenlopende gespecialiseerde bedrijven en kunstuitleencentra in zowel Nederland als België, die zich bezighouden met business to business kunstverkoop of met kunstuitleen en kunstverkoop aan particulieren. Nog grotere naamsbekendheid verwerft de kunstenaar doordat zijn werk tegelijkertijd met regelmaat wordt gepresenteerd op druk bezochte kunstbeurzen, onder meer op verschillende edities van Art Laren, Art & Antiques Fair Den Bosch en de Affordable Art Fair van Amsterdam en Brussel.

Erkenning

In de eenentwintigste eeuw oogst Dijkhorst tevens meer en meer erkenning buiten de zakelijke kunstwereld. Multinational Microsoft geeft de kunstenaar in 2006 opdracht tot het beschilderen van de Xbox 360 voor de Europese lancering van deze spelcomputer. In 2007 wordt hij gevraagd deel te nemen aan de Biënnale van Florence. In 2011 publiceert uitgeverij De Kunst het boek In kleur over de kunstenaar en zijn werk. Hoogtepunten van erkenning zijn ook de deelnames aan enkele museale tentoonstellingen. Zo is hij in 2017 deelnemer aan de tentoonstelling ‘De koe in de kunst’ in het Gorcums Museum. In 2019 is werk van de kunstenaar, als vermeend exponent van de ‘Bol-dynastie’, te zien op de hoogstaande tentoonstelling ‘Een goed bewaard geheim’ van het kunstverzamelaarsechtpaar Frank en Gudule Willekens in Museum Slager in Den Bosch, naast schilderijen van onder meer Kees Bol, Otto van Rees, Jan Sluijters en Co Westerik.

www.galerie-shop.nl
De Galerie Shop is de webshop van Adri Dijkhorst en Sander Kletter,
waarin het gehele beschikbare oeuvre van Adri Dijkhorst te koop is.

 

 

Schilderijen Adri Dijkhorst bij Galerie Beeldkracht:

Prijs kunstwerk opvragen




Adri Dijkhorst & Koeienkunst

Adri Dijkhorst - Dansende koeien

Dansende koeien, olieverf op linnen, 120 x 100 cm, nr. 8490

Er zijn in de afgelopen decennia vele Nederlandse kunstenaars, die ‘leuke koeien’ zijn gaan schilderen. Hier moet worden opgemerkt dat Dijkhorst dit al deed, toen andere kunstenaars deze grazers eigenlijk nauwelijks de moeite waard vonden om ze als onderwerp van hun schilderkunst centraal te stellen. Hierop uitgezonderd zijn uiteraard landschapsschilderijen, waarin vee al eeuwenlang figureert. Meestal dienen ze in deze werken als een dankbaar compositorisch element waarmee diepte kan worden gesuggereerd. Koeien dienden veelal om de suggestie van de ruimte van het weidse landschap te versterken.

Adri Dijkhorst bouwde in stilte jarenlang aan een oeuvre, waarin regelmatig de koe, als personage een rol kreeg toebedeeld. Zijn koeien zijn zeker niet altijd ‘leuk’ bedoeld. In veel van zijn werken kunnen ze beschouwd worden als personificaties van menselijke deugden. In de genoemde stilte, de tijd dat hij minder bekend en succesvol was, kwam hij tot een stijlvastheid, die niet alle kunstschilders weten te bereiken. Inmiddels is hem het eervolle, tegelijkertijd betreurenswaardige, lot beschoren, dat anderen hem trachten te imiteren. Dat blijkt geenszins eenvoudig. De speelse wijze waarop de kunstenaar de anatomie van koeien en andere dieren in zijn schilderijen chargeert, vereenvoudigd en overdrijft komt in zijn geval namelijk voort uit degelijke en gedreven vormstudie. Er is maar één Dijkhorst!

Galerie Beeldkracht exposeert het werk van Adri Dijkhorst permanent en zijn olieverfschilderijen kunnen worden geleend bij de kunstuitleen. Hij beoefent verschillende traditionele genres uit de geschiedenis van de schilderkunst in olieverf op linnen. Het (Hollandse) landschap, het bloemstilleven en het stads en dorpsgezicht moeten hier speciaal vermeld worden. In de collectie van de galerie zijn ook enkele stadsgezichten van Groningen opgenomen, onder meer een schilderij getiteld ‘De Korenbeurs en Der Aa-kerk’ en een schilderij van de Noorderhaven.

Kunst & Humor

Dijkhorst is echter het meest geliefd om zijn schilderijen van koeien en andere dieren, omdat hij kans ziet om in die kunstwerken, waarin dieren figureren, een aangename aansprekende ondertoon te creëren, die niet zelden een gevoelige snaar raakt. Hij is niet de enige, die de beschouwer van kunst met een lach en een traan weet te boeien. De glasblazers van Studio Borowski en kunstenares Ellen van Toor bezitten een vergelijkbare gave om mensen vrolijk te maken met ontwapenend werk.

Terug naar boven