Ad Arma

Ga hier naar zijn etsen en schilderijen

Arma is niet de oorspronkelijke naam van deze Nederlandse kunstenaar. Het is wel de kunstenaarsnaam waaronder hij al bijna veertig jaar werkt. Letterlijk uit het Latijn vertaald betekent ad arma ‘te wapen’ of ‘ten strijde’ en dat is precies wat deze kunstenaar doet. Gedreven en vol energie gaat hij sinds jaar en dag tijdens de nachtelijke uren e strijd met de materie aan. Gevoed door zijn favoriete muziek, meestal oude Jazz deuntjes, blijft hij uiterst nieuwsgierig zoeken naar het wezen der dingen.

Ad Arma - The Continuing Story of Oblivion

Ad Arma - The Continuing Story of Oblivion, ets (unicum), 65 x 126 cm

Ad Arma laat zich bij zijn queeste door zijn intuïtie en alledaagse ervaringen leiden, maar ook door Westerse en Oosterse filosofie. Veelvuldig is hij naar Azië gereisd. Hij is geraakt door de eeuwenoude culturen en verfijnde wijsheden van India, Nepal en Japan. Hij reisde door de Arabische zeeën en via de Barentszzee naar Spitsbergen, in de hoop het mysterie van het zijn te kunnen doorgronden. Arma zoekt naar bevestiging dat alles één is, dat alles met elkaar samenhangt. Zijn ongrijpbare caleidoscopisch opgebouwde werken zijn doorspekt met symbolen en vormverwijzingen. Ze roepen associaties op met fascinerende sterrenstelsels, tijdreizigers, mythische en goddelijke wezens. Er lijken geheimschriften, grottekeningen en talismannen in te zijn verwerkt. Zijn werken bevinden zich ergens tussen droom en werkelijkheid. Voor alles weerspiegelen ze zijn integere verwondering. Samen doen ze verslag van de nooit aflatende zoektocht van een bevlogen kunstenaar.

Kunstenaar Ad Arma in zijn atelier

Een goed kunstwerk, volgens Arma, geeft geen antwoorden, maar roept juist vragen op. Het dient wel bezield te zijn, dé voorwaarde om de ons omringende energie een goede vorm te geven. Voor Arma wordt het pas interessant waar woorden ophouden en het beeld begint, want volgens Arma communiceert kunst zonder woorden. De kunstenaar vindt het daarbij onbelangrijk of de intentie, die hij met zijn werk heeft, wordt opgepikt door het publiek, want zo stelt hij, ieder mens kijkt met zijn eigen bagage van kennis en levenservaring naar een kunstwerk en interpreteert het daarom op unieke wijze. Wat een kunstkijker met zijn eigen visie in de kunstwerken projecteert, beschouwt de kunstenaar als een meerwaarde, die de geest van zijn werk verrijkt.

Al snel na zijn afstuderen aan Kunstacademie Artibus in 1979 omarmde de kunstwereld de bijzondere gave, zeggingskracht en de intensiteit van het werk van kunstenaar Ad Arma. Het aantal internationale én nationale exposities is sindsdien buitengewoon indrukwekkend en veelzeggend. Zijn kunstwerken zijn of worden geëxposeerd op grote kunstbeurzen, in de grote kunststeden bij galeries en in musea. Zo was zijn werk te zien in Amsterdam (KunstRAI, PAN, Miljonairsfair, Realisme), Basel (Art Basel), Bath, Berlijn, Brussel, Chicago, Den Haag (Holland Art Fair), Düsseldorf, Hannover, Hong Kong (o.a. Museum of Hong Kong), Gent (Lineart), Keulen (Art Cologne), Ljubljana, Londen, Macau, New Delhi, Osaka, Parijs, Rotterdam, Tokyo en Toronto. En uiteindelijk zijn deze steden nog maar slechts een druppeltje op zijn gloeiende expositieplaat.

Ad Arma - The Walker

Ad Arma - The Walker II, ets (unicum), 60 x 90 cm, nr. 4354

Kunstenaar van het jaar

In 2007 werd Arma in Nederland gekozen tot kunstenaar van het jaar. De kunstenaar geniet regelmatig aandacht van de media, er wordt over hem gepubliceerd in kunstbladen, dagbladen en in tentoonstellingscatalogi. In 2004 werd het boek ‘Een wolf over de drempel uit’ over hem gepubliceerd. Ook radio en TV hebben aandacht voor Arma, zo was hij eens te gast in het programma Koffietijd van RTL4. Arma is succesvol, zijn werken bevinden zich in tientallen bedrijfscollecties van naam. Het was de experimentele etskunst die hem naam en faam heeft gebracht, maar de kunstenaar heeft in zijn lange carrière in vele andere media gewerkt. Hij maakte onder meer bronssculpturen, houtsculpturen van takken en twijgen, olieverfschilderijen en werken van glas.

Ter afsluiting wil ik toevoegen dat deze kunstenaar ondanks al zijn succes en drukke agenda een bescheiden en vriendelijk mens is gebleven, met wie Galerie Beeldkracht graag en al heel lang prettig samenwerkt!

Sander Kletter - kunsthistoricus / galeriehouder, maart 2017
(Bewerkte tekst, oorspronkelijk: persbericht solotentoonstelling bij Galerie Beeldkracht, augustus 2012)


Kunst van Ad Arma bij Galerie Beeldkracht:

Prijs kunstwerk opvragen

Terug naar boven