Geert Schreuder

Ga hier naar zijn schilderijen

Kunstschilder Geert Schreuder is bij velen bekend, ook vanwege de talrijke boekillustraties, die hij heeft gemaakt en de grote schilderwerken in opdrachten, die hij geregeld uitvoert. Zo maakte hij een serie grote schilderijen voor Herinneringscentrum Kamp Westerbork en een wandschildering voor het Veenkoloniaal Museum in Veendam. Toch ligt zijn echte passie bij zijn vrije werk. Dat is sinds 2003 permanent bij Galerie Beeldkracht in Scheemda te zien. Bij deze Groningse galerie had de kunstenaar de afgelopen vijftien jaar vier keer een solotentoonstelling, daarnaast presenteerde de galerie zijn werk op verschillende Nederlandse kunstbeurzen. Zijn schilderijen van het landschap, meestal van het Groninger landschap en het wad bij de Dollard en de Eems kunnen tevens worden geleend bij de kunstuitleen. Zowel particulieren als het bedrijfsleven en instellingen maken hier gebruik van.

Van realistisch naar abstract figuratief

Geert Schreuder (1949) studeerde in 1971 af aan de Akademie voor Beeldende Kunst Minerva i n Groningen af en schildert sindsdien al bijna vijftig jaar. Hij behoort tot het bescheiden percentage kunstschilders, dat van zijn werk kan leven. Discipline, gedrevenheid en de eeuwige zoektocht naar het beste schilderij liggen hieraan ten grondslag. Schreuder blijft zich ontwikkelen en blijft experimenteren. Zijn werk is door de jaren heen ingrijpend veranderd. Van een realistische stijl is hij gaandeweg overgegaan op een figuratieve steeds abstractere stijl. Sinds begin jaren zeventig woont de kunstenaar op dezelfde fraaie landelijke plek en omdat de krant niet helemaal bij hem thuis wordt bezorgd, gaat hij iedere ochtend een kilometer heen en een kilometer terug om zijn ochtendkrant te kunnen lezen. Fascinerend is het dat hij nog altijd verrast wordt door het landschap dat hem omringd. Hij is iedere dag weer geboeid door de andere sfeer als gevolg van het wisselende jaargetijde, het uur van de dag en het weer. Het landschap blijkt een onuitputtelijke bron van inspiratie en het speelt zonder twijfel de hoofdrol in zijn vrije oeuvre. Maar hij schildert ook portretten, stillevens en naakten en hij plaatst in zijn landschap wel eens een loods, een eettafel, een stoel of een totaal onverwacht object. Hoe dan ook, het gaat Schreuder niet om letterlijke plaatjes van wat hij ziet, maar om de sfeer weer te geven, die hij net heeft gevoeld en beleefd.

Geert Schreuder - Akkers III

Geert Schreuder – Akkers III, acrylverf op paneel, 100 x 100 cm, nr. 8208

Christo, Geert Schreuder en Mark Rothko

De beroemde Bulgaarse kunstenaar Christo geeft zijn medemens inzicht in de geometrische grondvormen waaruit de wereld om ons heen is opgebouwd. Dit deed hij bijvoorbeeld door de Pont Neuf van Parijs in te pakken. Details zoals lantaarnpalen en ander stadsmeubilair gingen hierdoor verloren en de essentie van de vorm van de brug werd duidelijk. Op vergelijkbare wijze onthult Schreuder ons de grote abstracte ordening van het agrarisch cultuurlandschap om ons heen. Het gaat hem niet om details, niet om een anekdotisch herkenbare plek. Schreuder toont ons op overtuigende wijze de essentie van het grote geheel. Ondanks deze hoge mate van abstractie behouden zijn landschappen tegelijkertijd een suggestieve ruimtelijkheid. Toen ik Schreuder eens vraag waar hij naar op zoek is, antwoordde hij dat hij zou willen bereiken wat de grote abstract expressionist Mark Rothko uit de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw heeft bereikt. En inderdaad gaandeweg zien we zinderende contrasterende vlakken met heldere kleuren à la Rothko opdoemen in Schreuder zijn oeuvre. Maar bescheiden als altijd voegde de kunstenaar eraan toe dat hij er nog lang niet is.

Geert Schreuder en het schildersavontuur

Omdat hij er naar eigen zeggen nog lang niet is garandeert Schreuder ons dat hij zich blijft ontwikkelen. We zullen nog lang getuige mogen blijven van zijn queeste en kunstschildersavontuur.
Juist dat avontuur is heel belangrijk voor hem. Wat kun je doen met verf en wat doe je met jouw schildersgereedschap? Uiteraard komt hij daarbij elke keer weer de problematiek tegen van hoe hij een overtuigende en boeiende compositie van kleur en vorm maakt. Wat Geert Schreuder boeit is om met weinig kwaststreken veel te suggereren. Hij houdt er van om verf te laten druipen of spatten met een sémi nonchalance. Weglaten van waargenomen details, het schilderen van extreme kleurtegenstellingen zijn tevens beeldende zaken, die zijn volwassen stijl kenmerken. Hij weet het uitmuntend in zijn schilderijen toe te passen. Naast de herkenbare voorstelling levert dat boeiende abstracte schilderijen binnen zijn schilderijen op. Geert Schreuder schildert abstracter, dan menigeen denkt.

Sander Kletter – kunsthistoricus / galeriehouder, maart 2017



Landschappen van Geert Schreuder
bij Galerie Beeldkracht:

Prijs kunstwerk opvragen

Terug naar boven