Sjer Jacobs

Ga hier naar zijn schilderijen en beelden

Galerie Beeldkracht heeft het genoegen een groot aantal nationaal en internationaal bekende kunstenaars te vertegenwoordigen en permanent te presenteren. Een heel bekende daarvan is Sjer Jacobs, die sinds zijn eerste stappen in de kunstwereld al snel succes boekte met zijn geheel eigen stijl, zijn messcherpe observatievermogen, de inspiratie voor zijn werk, en daarbij natuurlijk niet te vergeten zijn eigen plezierige humor, die zijn werk zo’n grote charme geeft. Sjer is een buitengewoon veelzijdig kunstenaar. Hij maakt schilderijen, zeefdrukken, beelden van brons, glas en keramiek, voert grote opdrachten uit variërend van beelden in de openbare ruimte tot monumentale wandschilderingen. Hij werkt in keramiek, brons, tin, glas, staal, hout, roestvrij staal, kunststof, olieverf en inkt. Zijn oeuvre is enorm, net als zijn werklust. Volgens drs. Ad van Doorn is Sjer ‘integer, zelfbewust, hard werkend, open, helder formulerend’ en ‘een no-nonsense type.’

Sjer Jacobs - Vier figuren

Sjer Jacobs – Vier figuren, olieverf op linnen, 80 x 200 cm, nr. 6241

Sjer Jacobs (1963) wil, zolang als hij zich al kan heugen ‘in de kunst’. Na zijn middelbare schoolopleiding studeerde hij aan de Docentenopleiding Tekenen en Handvaardigheid in Maastricht en behaalde daar zijn lesbevoegdheid. Het vrije kunstenaarsbestaan trok hem echter meer, daarom vervolgde hij zijn studie aan de Stadsacademie in dezelfde stad. Intussen heeft hij een duidelijke plaats veroverd in de wereld van de kunst. Zijn werk kan worden getypeerd als expressionistisch figuratief. Hij heeft een unieke herkenbare stijl ontwikkeld. Jacobs ontleent zijn thematiek aan de handel en wandel van de mensheid. Ter inspiratie bestudeert hij bijna dagelijks de mensen om zich heen. Hij is gefascineerd door hun gedrag, hun stemmingen, lichaamshouding en mimiek. Hij heeft een scherp oog voor details zoals een specifiek handgebaar of een oogopslag. ‘Vooral gezichten en handen laten goed zien, waarmee mensen zich bezig houden. Houdingen, handen, gezichten drukken het beste uit, hoe mensen zich voelen. Dat zijn niet voor niets belangrijke elementen in mijn werk’, aldus Sjer. Hij verbeeldt mensen in hun dagelijkse leven. De mensfiguren in zijn schilderijen en keramische objecten zijn echter een geabstraheerde samensmelting van meerdere personen, die hij heeft geobserveerd. Hij zegt daar zelf over: ‘Het gaat niet om de perfecte gelijkenis, maar om de spiegel die ik mezelf en de ander wil voorhouden. De kijkers hebben daarbij geen passieve rol. Ze moeten naast mijn beelden hun eigen beelden oproepen. Zij moeten niet alleen naar mijn beelden kijken, maar er als het ware een dialoog mee aangaan en zo een nieuwe werkelijkheid scheppen’.

Sjer Jacobs Man en vrouw

Sjer Jacobs – Man en vrouw, brons, 52 x 38 x 22 cm, nr. 10138

Volgens van Doorn verbeeldt Jacobs zijn mensfiguren ‘met een scherp invoelingsvermogen… Niet karikaturaal, maar midden in het leven staand en met een mededogen dat Sjer eigen is. Door houding of gebaar, een gezichtsuitdrukking, veelal met een enkele verfstreek karakteriseert hij zijn figuren: hooghartig of onderdanig, bescheiden of trots, ingetogen of brutaal… Sjer Jacobs groepeert zijn beelden meestal zo, dat de kijker bijna gedwongen wordt ze van alle kanten te bekijken, er omheen of doorheen te lopen en er deel van te worden, zodat hij zich uiteindelijk gaat afvragen wie nu eigenlijk wie bekijkt. Thuis in de spiegel kijkend, ontdekt de waarnemer onvermijdelijk overeenkomsten met de beelden van Sjer. Illusie en werkelijkheid blijken nauw verwant te zijn… Hij laat rustig bepaalde details weg als hij denkt dat dit de plastische expressie ten goede komt. Op zoek naar het meest typerende in de mens laat hij bijvoorbeeld armen, benen, oren of ogen weg om de suggestieve kracht te versterken.’

Volgens Jacobs is zijn keuze om de mensheid een spiegel voor te houden de reden van zijn succes. ‘Veel mensen herkennen zichzelf of een ander in mijn mensfiguren. Dat komt’, filosofeert hij, ‘omdat mensen, hoewel ieder voor zich uniek, toch te herleiden zijn tot een soort archetypen’. Dat hij succesvol is leidt geen enkele twijfel. Zijn werk is in het verleden op grote schaal geëxposeerd op internationale kunstbeurzen als Line Art (Gent), de KunstRAI (Amsterdam), Art Multiple (Düsseldorf), Art Miami (Miami Beach) en Art Innsbruck (Innsbruck). Zijn werk is bijzonder gewild, zijn kunstwerken zijn wereldwijd te vinden in zowel particuliere en bedrijfscollecties. Dat zit hem naast zijn aansprekende observaties misschien ook wel in de losse abstract expressionistisch aandoende stijl van zijn schilderijen, die veel ruimte aan iedere beschouwer overlaat tot eigen interpretatie.

Sander Kletter – kunsthistoricus / galeriehouder Galerie Beeldkracht, maart 2017


Sjer Jacobs bij Galerie Beeldkracht:


Prijs kunstwerk opvragen

Terug naar boven