Ga naar Galerie Beeldkracht, Groningen
Enter here the English Gallery page
Klicken Sie hier fŸr die deutsche Galerie Seite
Start Galerie Beeldkracht

Galerie Beeldkracht is een kunstgalerie voor hedendaagse kunst en sinds 1996 gevestigd in de provincie Groningen.

Ga naar de faxcebookpagina van Galerie Beeldkracht voor het laatste nieuws
TERUG HOME-NL GALERIE KUNSTENAARS AGENDA SERVICE CONTACT DASHBOARD LINKS

Begin hier Top pagina Terug Hoofdmenu Volgende
Leon Keer Realistische schilderijen in gemengde techniek op linnen door kunstenaar Leon Keer
Paintings in mixed media on canvas in a contemporary 'Magic Realist' style
Figuratieve schilderijen in gemengde techniek - kunstenaar Leon Keer - Paintings by Leon Keer
!!! Scroll naar beneden voor meer schilderijen van Leon Keer - Scroll downwards to see more works of Art !!!

 
Ideal, 2010
schilderij gemengde techniek op linnen,
100 x 140 cm, kab.nr. 7833
  
  

 
Reliability, 2010
schilderij gemengde techniek op linnen,
120 x 100 cm, kab.nr. 7834
  
  

 
Sec.11353.6, 2010
schilderij gemengde techniek op linnen,
150 x 100 cm, kab.nr. 7835
  
  

 
St. John's surveillance, 2010
schilderij gemengde techniek op linnen,
120 x 120 cm, kab.nr. 7836
  
  

 
Mindhack, 2010
schilderij gemengde techniek op linnen,
120 x 160 cm, kab.nr. 7837
  
  

 
Retaliation, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
140 x 180 cm, kab.nr. 7404
   
 

 
The Guano Islands Act, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
120 x 150 cm
  
Verkocht/sold
  

 
Pancevo, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
100 x 100 cm, kab.nr. 7329
  
  

 
Proselytizing, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
120 x 150 cm

Verkocht/sold
     

 
Mesolimbic pathway, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
100 x 120 cm, kab.nr. 7244
  
  

 
Dr. Oikawa, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
80 x 100 cm

Verkocht/sold
     

 
Holy cross of Breda, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
150 x 75 cm, kab.nr. 7243
  
  

 
Au Pair, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
100 x 100 cm

Verkocht/sold
     

 
Affliction, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
130 x 130 cm, kab.nr. 7159
  
  

Single journey, 2009
schilderij acrylverf op linnen,
100 x 120 cm

Verkocht/sold
     

Stephanie (de Vlaamse boerin), 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
160 x 80 cm, kab.nr. 7158
  

 
Self-esteem, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
150 x 100 cm, kab.nr. 7160
  
  

 
Anvil vs mirror, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
180 x 60 cm

Verkocht/sold
     

 
Counter 38, 2009
schilderij gemengde techniek op linnen,
60 x 150 cm

 
Niet te koop/Not for sale
  

 
Love canal, 2008
schilderij gemengde techniek op linnen,
100 x 150 cm

Verkocht/sold
     

Bisce, 2008
schilderij gemengde techniek op linnen,
150 x 60 cm

Verkocht/sold
     
  

Xiang Huan industrial zone, 2008
schilderij gemengde techniek op linnen,
200 x 110 cm, kab.nr. 7162
  
  

Ozone, 2008
schilderij acrylverf op linnen,
80 x 100 cm

Verkocht/sold
     

Render, 2008
schilderij gemengde techniek op linnen,
100 x 150 cm

Verkocht/sold

Maak kennis met kunstschilder Leon Keer

Een onafhankelijk pad
 

Leon Keer (1970) volgt als kunstenaar een uitzonderlijk pad. In de praktijk van het ontwerpen en uitvoeren van grote reclamemuurschilderingen voor multinationals (sinds 1997) als Vrumona, Coca-Cola, Schweppes, Amstel Bier, Heineken, Pepsi Cola, Douwe Egberts, Bavaria, Absolut, Red Bull, Reef, Evian, Maxxium, Royal Club en Remy Martin leerde hij het vak. Hij voerde opdrachten uit in Nederland, Duitsland en Australië. Regelmatig maakt hij, als gevolg daarvan ook voor de kleinere bedrijven, veelal horecaondernemingen zoals discotheken, cafés, restaurants en hotels, maar ook voor de Nederlandse Spoorwegen, Vakbond FNV en voor FC Utrecht, wandschilderingen voor het interieur en exterieur.

Dit jarenlang fulltime in opdracht schilderen en ontwerpen van grote taferelen leidde er automatisch toe, dat de kunstenaar meer en meer de behoefte voelde volledig vrije werken te schilderen en het is natuurlijk niet verwonderlijk dat in zijn vrije werk iets zou doorschemeren van de toegepaste stijlen en ervaring, die hij heeft verkregen door de commerciële reclame schilderkunst. Dit verklaart misschien ook de steeds weer terugkerende Pop Art kant van zijn vrije werk. Zijn werk had in de beginjaren van zijn ontwikkeling als kunstschilder (tot 2003) door de opvallende felheid van zijn kleurgebruik, door toepassing van heldere primaire en secundaire kleuren, een duidelijk verwantschap met het werk van Pop Art kunstenaars uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Ook in de stylering van de vorm en het detail was duidelijk verwantschap waarneembaar met bekende Pop Art kunstenaars uit die tijd, zoals met Roy Liechtenstein, die zijn inspiratie o.a. haalde uit de stripboekcultuur.


 
Leon Keer, Madcow
(2007), schilderij acrylverf op linnen, 60 x 150 cm, prijs opvraagbaar

Het schilderij 'Madcow' uit 2007 doet niet alleen aan Roy Liechtenstein of aan een commerciële reclame uiting denken, maar ook aan de stripboekenserie van oorlogsvlieger Buck Danny.

Ontwikkeling van een eigen schilderstijl
 
De buitengewoon grote materialenkennis, die Leon Keer heeft verkregen door het schilderen op allerhande ondergronden voor zijn opdrachtgevers, zoals gestucte muren, houten panelen, tegelmuren, betonplaten etc. en het daarbij overwinnen van allerlei technische moeilijkheden als zuiging van de ondergrond, en het verweringsproces als gevolg van weer en wind, leidde uiteindelijk voor zijn meer dan gewone interesse voor het experimenteren met materiaal en techniek. De textuur van zijn nieuwste schilderijen (sinds 2007) is dan ook ingrijpend veranderd. Egale kleurvlakken van het reclame schilderen past hij nog wel toe, maar hebben deels plaatsgemaakt voor rijk bewerkte vlakken, die daarom beslist niet aan Pop Art doen denken, maar eerder aan de schilderijen uit de Abstract Expressionistische schilderkunst van de jaren '40 en '50 van de vorige eeuw of aan de materieschilderkunst van een kunstenaar als bijvoorbeeld Anselm Kiefer. Leon Keer werkt in gemengde techniek, gebruikt een rijke schakering aan materialen, variërend van kunstschilders acrylverf tot lijmsoorten, oplosmiddelen, primers en teer.
 
 
Inhoud en idee
 
Zijn onderwerpen en beelden lijken geheel van deze tijd, het zouden stilstaande beelden kunnen zijn uit een videoclip. En iets van een boodschap - belangrijk in elke door de kunstschilder geschilderde reclame uiting - lijkt ook aanwezig in zijn vrije werk. Misschien een roep om een beter milieu, een betere en socialere wereld. Kijk in dit verband naar de schilderijen 'Love canal', 'Render', 'Ozone' en '
Xiang Huan industrial zone', die de beschouwer lijken te confronteren met een kruising van een roep om ongeschonden schoonheid, tegenover zichtbaar bederf en vervuiling.

Maar in de schilderijen van Leon Keer is ook een verwantschap met het Surrealisme en het Magisch Realisme zichtbaar. Zijn nieuwste schilderijen lijken een reëele situatie te verbeelden, de sfeer is echter uitgesproken Magisch Realistisch. Zijn oudere composities bestaan steeds uit een optelsom van vrije associaties in combinatie met waanbeeldachtige vervormingen, zoals ook door Salvador Dali, een van zijn grote voorbeelden uit het verleden, graag werd toegepast. Bekijk in dit verband het schilderij Circe uit 2003:

 

 
Circe, 2003
schilderij acrylverf op linnen, 300 x 220 cm, prijs opvraagbaar
 
Leon Keer en de kunstwereld
 
Hoewel lange tijd uitsluitend werkzaam in de wereld van commerciële geschilderde reclame uitingen, kon het niet uitblijven, dat Leon Keer vroeg of laat ook met de reguliere kunstwereld in contact zou komen. Inmiddels exposeerde hij verschillende malen bij kunstgaleries in Amsterdam en Utrecht en maakte hij in 2008 zijn debuut in het kunstbeurzencircuit op Arti 2008 te Den Haag. In 2007 was hij exposant op de Biënnale van Florence en werd hij gekozen tot winnaar van de Mystic Moods award, een prijs uitgeschreven door galerie Artrom in Rome, Italië. 
 
Galerie Beeldkracht leerde hem in 2007 persoonlijk kennen op de beurs Wonen & Co in het Martiniplaza te Groningen, waar hij een kunstschilderdemonstratie verzorgde. De gedrevenheid, de ambitie en het enthousiasme van deze jonge kunstenaar hebben er inmiddels toe geleid dat Galerie Beeldkracht en Leon Keer intens samenwerken.


Sander Kletter - galeriehouder Galerie Beeldkracht

januari 2009

Exposities & Presentaties / Exhibitions & Presentations

- 2010, Berliner Liste 2010, stand Galerie Beeldkracht, Berlin - Germany
-
2010, Dreamscape Amsterdam 2010, Loods 6, Amsterdam - The Netherlands
- 2010, Primavera 2010, Rotterdam - The Netherlands
- 2009, Lineart, 28ste editie, kunstbeurs, stand Galerie Beeldkracht, Gent - Belgium  
- 2009, Open Art Fair, kunstbeurs, stand Galerie Beeldkracht, Utrecht - The Netherlands
- 2009, Solo expositie, Galerie Beeldkracht, Scheemda - The Netherlands
 

 
Leon Keer exposeert van 27 september t/m 29 november 2009
zijn nieuwste schilderijen bij Galerie Beeldkracht. Lees meer...
Dagblad van het Noorden besteedde er in het Kunst katern
van vrijdag 25 september een klein artikeltje aan.
   
Leon Keer op het weblog van Galerie Beeldkracht

- 27 september 2009: Publicatie boekje 'Excess Baggage' over Leon Keer
- 19 september 2009: Terugblik op de Open Art Fair 2009
- 19 augustus 2009: Interview met Leon Keer

Helaas zijn deze berichten niet bewaard, wegens het opheffen van het weblog in augustus 2011

About Leon Keer and his Art 

- by Sander Kletter, gallery manager Galerie Beeldkracht, february 2010 -


Leon Keer (1970) learned to paint through designing and producing large advertising murals for multinationals (since 1997) such as Coca-Cola, Schweppes, Heineken, Red Bull, Reef, Evian, Royal Club, Remy Martin and Absolut Vodka. He has executed commissions in The Netherlands, Germany and Australia. His knowledge of materials, acquired by painting on all kinds of foundations for his clients, led to an interest in experimenting with materials and techniques. Leon Keer works with a mixture of techniques, uses a rich variety of materials, ranging from professional acrylic paints to adhesives, solvents, primers and tar. His subjects and images are entirely contemporary: they could be freeze frames from a video clip. A message - formerly so important in all of Keer's commercial work - also seems to be present in his own work. Current issues are reviewed, such as current environmental concerns and the livability of this world. The artist observes great impotence and with that a certain degree of indifference from the individual. Leon Keer is constantly aware of the beautiful versus the ugly, a contrast that he expresses and amplifies in his work and which he uses as a metaphor for live. His paintings reflect his thoughts, confronting the viewer with the diseased spirit of our times, visible decay counter-pointing a timeless longing for unspoiled beauty.
 

His inspiration - an introduction to his paintings

The titles by his paintings tell something about his inspiration. His subjects are caught in the life. He draws his inspiration from articles in newspapers and magazines, from incidents during his travels and from interviews, which he argues with other people. An interesting example is the painting 'Proselytising'. 


 
Proselytising means literally to reclaim somebody. Leon Keer was travelling in the United States of America and visited old concrete revetments nearby San Francisco. The atmosphere was not pleasant, it was abandoned, the terrain was half overgrown and everything was grey. The place inspired him to take pictures for instance of the blue chair. When he looked at it more closely, he saw that there were several bullet holes in it. It could of course be an object, that was used for shooting exercises. But on the spot he felt a cold shiver, when he realised that somebody could have been seated on that chair. The beautiful girl could haven been that person, who was seated or was going to be forced to sit on that chair. She holds her hands behind her back, her hands are maybe going to be tied. She seems to float in the air, because maybe at the moment of obligation, she leaves her body so that she doesn't need to participate in this terror. Leon Keer depicts her vulnerability, by clothing her only in her underwear.
 
 
 
Good and Evil

It occurs to me, that when I look at the paintings of the artist, that some of his artworks from the period 2008/2009 have an obvious dark side. A girl with a fantastic drill object that has demolished a big building. An innocent girl that seems to be on the point to be killed or to be tortured. How about that? Leon Keer says himself that he is always looking for the beautiful versus the ugly, around towards right, seeking for contrast, deliberately creating tension as a metaphor for life. His paintings reflect his thoughts from his mind that he never can stop. Maybe he depicts also the sick spirit of the age and it is a frightening idea for the artist to become as the people, to whom he holds a mirror up by his paintings. 

In many of his paintings Leon Keer seems to paint about an arbitrary subject. In Au Pair for instance we see a rather sweet and naïve girl on the left, wanting to be an au pair. 

She thinks that she will do some light housework and will be the nanny, taking care of little children, in the family where she is going to stay as an au pair. We feel this young girl wants to do good in her life. Therefore, it is not a coincidence that Leon Keer painted her half of the canvas so bright, the tone is very light in most parts, almost white. The shapes of her face are distinct and clear, but the artist has also exaggerated her looks - she is obviously not a real girl. She has the looks of an almost perfect doll anybody could play with. This is because the painter wants to point to a certain danger, since he knows that nowadays more and more of these girls worldwide, when they arrive abroad with their upright dreams, get into serious trouble. Their passports are confiscated by bad guys, lover boys, pimps and other brutes with evil intentions. She will be forced to be a prostitute and worse. Therefore, he has given the right side of the canvas a dark atmosphere, the buildings looking unfriendly, undefined, foggy and unpredictable. For Leon Keer these big contrasts in all his paintings are important, for they symbolise as said before the big contrasts in human life. The nice little girl, at present still in the light, is about to enter the dark side. This is Leon Keer's sublime transformation in a present-day image of an old theme in the arts: the battle between good and evil.

 
 
 

Leon Keer and the world of Contemporary Art
 

Although Leon Keer worked for years exclusively in the field of commercial art, it was inevitable that he would get into contact with the more regular art world. Since 2005 he exhibited in various Dutch galleries in Amsterdam and Utrecht, and during Dutch art events and abroad. I learned to know him personally on a fair in the Martiniplaza (Groningen, The Netherlands), where he kept an artist demonstration. The passion, ambition, ideas and thoughts, crafts, skills performed by this artist spoke directly to me and resulted, that Galerie Beeldkracht and Leon Keer cooperate nowadays intensely. Galerie Beeldkracht showed his works already at several Art Fairs, like the Open Art Fair (Utrecht, The Netherlands, 2009), Lineart (Gent, Belgium, 2009), Primavera 2010 (Rotterdam, The Netherlands, 2010) and in 2010 at Berliner Liste. The gallery published a small book, which contains pictures of the paintings that Leon Keer painted in 2009.
 

useful links:
 
Hoofdmenu website Galerie Beeldkracht

Homepage  Galerie  Agenda  Kunstcollectie  Contact  Diensten & Service  Dashboard  Site navigatie  Links  Link exchange

Beeldhouwkunst  Grafiek  Schilderkunst  - Abstracte kunst  Figuratieve kunst  Realisme - Kunstenaars A-Z  Kunstuitleen

Nieuw  Nationale Kunst Koop regeling  Kunstbeurzen  Lijstenmakerij  Trefwoordenregister  - Beeldkrachtgalerie.de
  
 Galerie Beeldkracht  Torenstraat 6-8  9679 BP Scheemda   T 0597-591068   E galerie@beeldkracht.com  Openingstijden
 
 

 
Naar het begin van deze pagina/Back to top
Pagina update: 30-01-14

© Galerie Beeldkracht, Scheemda 2014

Ons Privacy Beleid

- einde pagina -