Galerie Beeldkracht exposeert Annemarie Petri en andere Realistisch werkende kunstschilders en beeldhouwers, zoals Iurie matie, Joop Frohwein en Romee Kanis.

Galerie Beeldkracht zoeken:

Galerie Beeldkracht - Start

 

 
Pagina:

Nederlandstalige homepage Galerie Beeldkracht
Galerie Beeldkracht in de provincie Groningen
Overzicht Kunstenaars Galerie Beeldkracht
Waar bevindt zich Galerie Beeldkracht?
Contactpagina met vragenformulier

Kunstschilder, beeldhouwer en graficus Annemarie Petri - Overzicht Petri
     

Over kunstenares Annemarie Petri


 

 
Annemarie Petri geboren te Den Haag in 1965 werd als kunstenaar opgeleid aan De Vrije Academie te Den Haag tussen 1982 en 1989. Ze heeft zich toegelegd op meerdere disciplines in de beeldende kunst. Ze maakt meerkleurenetsen, bronzen sculpturen en schilderijen. Annemarie Petri exposeert in binnen- en buitenland in musea en galeries. Zie het overzicht hier onder.


Altijd inspiratie

Annemarie Petri heeft een hoop inspiratiebronnen, de kenners, in ieder geval de mensen die goed kijken naar haar werk, zullen deze ook terug vinden in haar werk. Inspiratiebron is in de eerste plaats het werk van grote kunstenaars als: Rembrandt, Canaletto, Arcimboldo, Jeroen Bosch, Piranesi, Hundertwasser, William Morris en Weissenbruch. Maar ook in de muziek vindt zij inspiratie, onder andere bij Johan Sebastiaan Bach, Franz Schubert en bij Ludwig von Beethoven. Tot slot zijn literatuur en de wetenschappen een bron van inspiratie, zoals Plinius, Darwin, Marcel Proust en meer in het algemeen de archeologie, de architectuur en de biologie...
 
 
 
Het 'schijnrealisme' van kunstenares Annemarie Petri

Over haar panorama’s van het hedendaagse landschap:
 
Kunstenares Annemarie Petri (Den Haag, 1965) werkt sinds 2003 aan een serie schilderijen in mixed media met het hedendaagse landschap als uitgangspunt. In die zin lijkt haar werk te passen in de traditie van de verbeelding van het Hollandse landschap.
 
Heel methodisch gaat Petri te werk. Eerst neemt ze foto’s op locatie. Deze locaties worden zorgvuldig gekozen. Haar concept is dat deze locaties samen een zo compleet mogelijk beeld geven van het landschap, zoals we dat nu kunnen aantreffen in Nederland. Dit kan uiteraard een weiland met koeien zijn, maar ook een haventerrein, een fabriekscomplex, een klaverblad op de snelweg, de pier van Scheveningen of een krakersbolwerk in bouwvallige staat. Het gekozen landschap hoeft wat Annemarie Petri betreft niet te behagen, het hoeft niet esthetisch te zijn. In die zin wijkt haar keuze duidelijk af van de genoemde traditie.
 
Vervolgens drukt ze vergrotingen van de genomen foto’s af in de vorm van kleurenkopieën. Ze ordent deze kopieën. Ze kiest bij de ordening voor een wijds panorama, wel gebaseerd op de oorspronkelijke gefotografeerde locatie. Steeds vormen meerdere kopieën of delen ervan samen het panorama. Deze kunnen elkaar overlappen, maar er ontstaan ook grillig gevormde gaten tussen de verschillende delen. Als deze fase van beeldbepaling is afgerond maakt de kunstenares een collage van de zorgvuldig geordende en verknipte kopieën op de ondergrond. De ondergrond bestaat uit een of meerdere panelen van MDF. Ze sluit de fase af door over deze grondlaag een lijmlaag aan te brengen. 
 
D
e derde fase begint. Annemarie Petri schildert met acrylverf over de grondlaag heen. Ze corrigeert het perspectief, ze doet dit ook tegen de bestaande wetten in. De ‘correct realistische’ weergave van de camera maakt plaats voor de keuzes van de kunstenares, die als een regisseur de vele fotografische indrukken en niet goed passende delen tot een nieuw geheel samensmeed. Sommige delen van de foto’s laat ze weg, sommige schildert ze natuurgetrouw over, andere delen veranderd ze en ze vult de vele hiaten aan in de geest van de oorspronkelijke locatie en genomen foto’s. Ze beïnvloedt de sfeer van haar panorama door het toepassen van een kleurengamma, dat doet denken aan de schilderijen van de Haagse School, in het bijzonder aan die van Weisenbruch. Hier lijkt de kunstenares opnieuw contact te maken met de grote traditie van het landschap schilderen. 

De kunstenares creëert een nieuwe realiteit, balancerend op de boeiende rand van traditie en vernieuwing, met haar camera, gecomponeerde kopieën, lijm en acrylverf als middelen. De ‘schijnrealiteit’ van Annemarie Petri komt steeds zeer geloofwaardig over. De gekozen panoramische compositie werkt mee aan de overtuigingskracht omdat de beschouwer als het ware met zijn gehele blikveld verdrinkt in het panorama. Er ontstaat een gevoel van ruimte dat de beschouwer ook zou krijgen als die zelf op de oorspronkelijke locatie zou staan en om zich heen zou kijken. Vervreemdende eigentijdse details als graffiti op een muur, een plastic chemisch toilet geplaatst voor bouwvakkers op een authentiek stadsplein, oranje geschilderde lantaarnpalen tijdens een periode van nationale voetbalgekte of rondslingerend zwerfvuil geeft ze daarbij een prominente plaats als symbolen van onze huidige leefwereld. Details, die zoals zij zegt haar meer zijn gaan opvallen door het gebruik van de niets verhullende camera.
 
De geschilderde landschapspanorama’s van Annemarie Petri doen sterk denken aan andere eigentijdse geloofwaardige beeldmanipulaties, gemaakt op de computer bij special effects voor Holywood films en voor reclamedoeleinden. Petri gebruikt geen computer en lijkt er ook geen nodig te hebben. Ze blaast de schilderkunst eerder nieuw leven in door het gekozen post moderne concept en de eigentijdse methode om tot haar beelden te komen. Ze brengt deze in symbiose met de traditie door het tegelijkertijd geraffineerd toepassen van de vele verworvenheden uit de realistische fijnschilderkunst.

Sander Kletter
(galeriehouder)

Galerie Beeldkracht - 12 juli 2007
 
 

 
Exposities Annemarie Petri - een selectie - Selected Exhibitions

2008 Kunst- & Antieksalon Primavera, via Galerie Beeldkracht Rotterdam
2007 Invitation to Art Fair, via Galerie Beeldkracht Amsterdam
Stroom HCBK Den Haag
2006 Galerie Beeldkracht Scheemda
2005 Wrexham Print International Wrexham/U.K.
Galerie ‘T’ Middelburg
Galerie Crystal D Den Haag
Museum Kempenland Eindhoven
2004 Galerie Beeldlijn Amersfoort
Galerie ‘T’ Middelburg
Galerie Peninsula Eindhoven
2003 Galerie Beeldkracht Scheemda
Galerie Gauguin Heeze
Industrieprijs voor grafiek Neerpelt/België
2002 Galerie de Ringeloor Gilze
Stadsgalerie Woudrichem Woudrichem
Galerie Delfi Forum Zwolle
Galerie Tracé Maastricht
Galerie Utrecht Utrecht
2001 Museum Het Prinsenhof Delft
Grafiekmanifestatie Zuid-Holland Den Haag
Galerie Inkt Delft
Galerie de Compagnie Dordrecht
2000 Galerie Grafiker Haarlem
Galerie Petit Amsterdam
Kunst Rai Amsterdam
Grafiek Nu, Singer Museum Laren
1999 Galerie Cellini Leiden
Grafiekmanifestatie Zuid-Holland Den Haag
Voerman Museum Hattem
1998 Galerie Cellini Leiden
Modern Dutch Graphics Exhibition Slovenië
Triënnale de l’ Estampe Originale
Musée des Beaux Arts de la Ville de Locle
Zwitserland
Galerie de Ringeloor Gilze
Grafiek Nu, Singer Museum Laren
World Print Festival Ljubljana/Slovenië
1997 Galerie Inkt Delft
Grafiekmanifestatie Zuid-Holland Den Haag
1996 Kirchner Haak Fine Arts Miami/USA 
Galerie Année Haarlem
Rader Galleries Bellingham/USA 
 
 
  

Naar het begin van deze pagina/Back to top

Update:
29-04-2008

© Galerie Beeldkracht, Scheemda 2008








- einde pagina -




























 
                                                                                              








Deze pagina is gemaakt op: 11 januari 2006